woensdag 24 november 2010

Eva Jinek voor het eerst toch in Nieuwsuur!


De oplettende Nieuwsuur-kijker moet maandag 22 november met enige verbazing naar de actualiteitenrubriek hebben gekeken. Want opeens zat Eva Jinek aan tafel, naast vaste presentatrice Mariëlle Tweebeeke.

Terwijl Mariëlle Tweebeeke dus de vervanger werd van Eva Jinek, die vanwege haar relatie met Bram Moszkowicz niet welkom werd geheten op de redactie van Nieuwsuur.

Eva Jinek bleef bij de NOS en maakte dus op 22 november 2010 toch nog haar debuut in Nieuwsuur. Wat haar verder uiteraard prima afging, het programma werd er meteen dynamischer en frisser van, zeker toen Eva nog een presentatie weggaf voor het board.

Eva Jinek zat dus maandag voor het eerst aan tafel bij het programma Nieuwsuur. Het NOS-gezicht presenteerde het nieuwsoverzicht in de dagelijkse nieuwsrubriek. Eva Jinek zat aan de zijde van Mariëlle Tweebeeke, die de centrale presentatie verzorgt.

Het optreden van Eva Jinek in Nieuwsuur is opmerkelijk. Eigenlijk zou Jinek de centrale presentator van Nieuwsuur worden, totdat bleek dat ze een relatie heeft met Bram Moszkowicz.

Hoofdredacteur Carel Kuyl vond dat onwenselijk en haalde Tweebeeke binnen als presentatrice.

Eerder had Eva Jinek besloten om niet aan de slag te gaan voor Nieuwsuur, de opvolger van NOVA. De presentatrice bleef wel voor het NOS Journaal werken, omdat haar Nieuwsuur-collega's haar relatie met advocaat Bram Moszkowicz niet zien zitten.

Eva Jinek liet in een persbericht weten: "De hoofdredacteur van Nieuwsuur, Carel Kuyl, heeft de NOS en mij te kennen gegeven dat hij het onwenselijk acht dat ik mijn functie van presentator van Nieuwsuur bekleed vanwege mijn privé relatie met Bram Moszkowicz.

Daarnaast lijkt op de redactie van het programma onvoldoende draagvlak te bestaan voor mij als presentator vanwege die relatie.

Mijn journalistieke integriteit en mijn professionaliteit staan niet ter discussie, maar onder de omstandigheden kan en wil ik niet werken, en daarom trek ik mij terug als presentator van Nieuwsuur."

Hoofdredacteur Hans Laroes zei nog blij te zijn dat Eva Jinek voor het Journaal behouden bleef: "Ik begrijp haar keuze en ben er blij mee dat ze volop bij de NOS aan de slag blijft, in een belangrijke rol."

Het spraakkanaal van vrouwen is optimaal om duidelijk te kunnen spreken. Uit onderzoek blijkt dat de anatomie van mannen hiervoor iets minder goed is.

Dit blijkt uit onderzoek van Bart de Boer, onderzoeker aan het Amsterdam Center for Language and Communication van de Universiteit van Amsterdam. Zijn onderzoek werd online gepubliceerd in het Journal of Phonetics.

Het bleek dat de vrouwelijke anatomie optimaal is voor het maken van zoveel mogelijk verschillende spraakklanken.

Nu dat blijkt dat de mannen door hun extra laag strottenhoofd minder duidelijk spreken dan vrouwen, vragen sommigen zich af of dit van invloed is op de communicatie tussen de twee seksen. De onderzoeker houdt dit in het midden.

Al blijkt uit eerdere onderzoeken dat vrouwen communicatiever en beter in taal zijn dan mannen.

Nieuwslezeres Eva Jinek zou volgens onderzoek beter articuleren dan Philip Freriks.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten